گالری لبخند طلا
 
 
 
پیدایش جواهرات:
صحبت از جواهرات از زمانهای قدیم در میان آدمیان رواج داشته است و کتابهای بسیار و مشهوری از نویسندگان مختلف و نامی جهان در رابطه با جواهرات موجود است.واین دلیلی برای این است که متقدمین از خواص و قدر و قیمت سنگها و جواهرات به خوبی آگاه بودند.در کتبهای قدیمی معروف و مشهور فارسی،هندی چینی ودیگر کشورها داستانها و قصه های جالبی درابره ی سنگها خواص و چگونگی به وجود آمدن جواهرات وجود دارد.کتابهای هندی قصه های مختلف درباره ی پیدایش جواهرات و جنگ آدمی با دیوها و ملائکه با دیو ها و چگونگی بوجود آمدن سنگها و استفاده از این جواهرات برای کارهای مختلف دارند.علماء  و دانشمندان پارسی در کتابهای خود معتقد بر لایه های مختلف زمین بودند که این عناصر در اثر نزدیکی با آتش و آب و خاک یعنی عناصر اربعه و بعد از آن تاثیر حرارت،برودت،رطوبت و غیره سنگها به وجود آمده و همینطور رنگ آنها تاثیر مستقیم بر این تغییرات داشته است.مثلا در اثر برودت و رطوبت رنگ جواهرات روشن و سفید و در اثر کمی این دو رنگ آنها تیره و سیاه میشود.
و گذشته از آن عناصر را شناخته و میدانستند که با ترکیب آنها و یا تاثیر گذاری گازها عناصر تغییر پذیرند.دانشمندان اروپایی همه چیز را دارای قوه ی جاذبه میدانستند و معتقد بودند بر اثر همین قوه اشیا پیذا شده و با ترکیب آنها شی تازهای درست میشود و دیگر عناصر و گازها هم در رنگ وروی آنها تاثیر دارند.

servant god:
موکلین سنگها:

در یک کتاب انگلیسی به نام آرت میجک اینطور نوشته شده که تمامی سنگها معدنی و کلا تمامی اجسام در این دنیا دارای قدرت مغنا طیسی میباشند.پس نتیجه میگیریم که تمام سنگهای معدنی دارای قدرت مغناطیسی بوده و هر کدام دارای خئاص خاصی بوده و هر سنگی مربوط به یک فرشته بوده  و دارای موکل میباشد.ربی بینونی عالم و فاضل قرن چهاردهم این طور بیان میکند که نیلم الماس کلا تمامی جواهرات هرکدام دارای قدرت عجیب و خواص سحری هستند واگر مطابق با قاعده و اصول و اندازه  از آنها تعویض و آویز و طلسم درست شود در رابطه  با آن کاری که میخواهیم فرشته ای مطیع گشته و از این عمل نتیجه ی مطلوب به دست خواهد آمد.

آرفیوس چنین نوشته قدرت و اعمال آدمی متفاوت بوده هم اعمال نیک و هم بد و هر سنگی هم قدرت و خاصیت خود را دارد و ما از این سنگها هم می توانیم از اعمال بد وشر دیگران در امان باشیم و هم اینکه به مراد و خواسته ی خود دست یابیم.در بسیاری از کتب فارسی و سانسکریت عما و حکما در رابطه با خواص طبی سنگها نوشته اند و شرح داده اند که چگونه میتوان از این سنگها دارو تهیه نمود
و گذشته از اینها در طب سنتی از هر سنگی کشته ی آن را تهیه نموده و بیماریهای زیادی بکار میگیرند آنو میکرتیس نای پادری پانصد سال قبل از میلاد مسیح در کتابی در رابطه با خواص و قدرت جواهرات در قسمت بلور اینچنین مینویسد اگر یک بلور شفاف را در دست خود گرفته و به بتکده رفته و دعا کنید حاجت شما برآورده خواهد شد و مستجاب میگردد.همچنین اینطور مینویسد که اگر این بلور را بر روی چوب در زیر نور خورشید قرار دهید آن چوب آتش گرفته و شعله ور میگردد.این شعله را متقدمین نائره مقدس (Holy flame) میخواندند و برای آن قربانی میکردند و اعتقاد داشتند حاجت آنان بر آورده خواهد شد.

servant god:
به نام بهترین دوست
خواص  جواهرات:
جواهرات و سنگها علاوه بر ظاهر بیرونی خود که دلفریب و دارای زرق و برق هستند که این خود توجه آدمی را جلب کرده و به خود جذب می نماید،دارای خواص باطنی می باشد.
در قدیم بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که استفاده از جواهرات برکات را بر آنها نازل کرده،آفات و امراض را از آنها دور کرده،به آنها قدرت،دولت و مقام داده و از آنها در مقابل حوادث و آفات حفاظت خواهد نمود.بعضی از مردم عقیده دارند که جواهرات دارای خواص سعد و نحس بوده بعضی سعد و نیک بوده و بضی شوم میباشند.جواهرات دارای خواص 1-خواص مغناطیسی 2-خواص طبی  می باشند.و ما باید که دقیقا این خواص را شناخته و در رابطه با طبع و مزاج و عنصر خود و همینطور،برج و ستاره ی خود جواهر را انتخاب کرده و از آن استفاده کنیم.بعضی از جواهرات با طبع و مزاج ما سازگار بوده و برای ما نیک میباشند،بعضی ها هم با طبع و مزاج ما مخالف بوده و به این ترتیب نا موافق با ما هستند.
مردم هند دارای مذاهب مختلفی هستند و هر کدام عقاید خاص خود را داشته و هر کدام به شکلی از جواهرات استفاده میکنند.و در این رابطه آداب و رسوم خاصی دارند که این فرایض را کامل انجام داده و معتقدند که ثواب خواهند برد،البته در اصول همه به هم تقریبا نزدیکند.بعضی از مذاهب هندوستان از جواهرات بت ساخته و برای آنها قربانی میکنند و این بتها را میپرستند.بعضی از مذاهب برای هر برجی از ماه جواهر مخصوص را استفاده کرده و آدابی بجای می برند.
اما تقریبا همگی با این مسئله که هر برجی و هر ستارهای جواهر مخصوصی دارد که استفاده از آن باعث برکت و قدرت و حفاظت از آنها خواهد شد با هم اتفاق دارند.این اعتقاد در مردم اروپا و مغرب زمین هم وجود دارد و به آن برت استون گفته میشود.که برای هر برجی جواهری منسوب کرده و از آن استفاده مینمایند.در اروپا هم کتابهای زیادی در رابطه با خواص جواهرات وجود دارد.یوجنی پا دشاه فرانسه از مروارید و اوپل استفاده نمی کرد،و معتقد بود که برای او بد بوده و هو را نحس می نماید و برای او باعث بدبختی می شود.در اروپا کتب بسیاری در رابطه با خواص  سنگها وجود دارد و آنها از زمانهای قدیم به این مسئله اعتقاد داشتند.
شخصی به اسم گهاگنت در اروپا در مورد خواص سحری جواهرات کتابی نوشته و معتقد است که هر جواهری تعلق به یک فرشته دارد،همینطور برای چه عملی از چه سنگی استفاده شود به همراه شرح کامل اصول و قواعد و استفاده از آن.منقول است که حضرت علی ((علیه السلام)) بر دستان مبارک خود انگشتری داشته اند از حدید چینی که بر روی آن العزه(ت)لله کنده شده بود.در کتاب تحفته الاخوان،طب الائمه چنین نقل شده استکه در اولین جمعه ی ماه مبارک رمضان بر روی حدید چینی دو سطر یکی در بالا و یکی پائین اگر این دعای مبارکه کنده شود از هر مصیبت وبلا حفاظت خواهید شد.   (کعلیون لا الهی لا اله الا الا ء ک یا الله)   غرض اینکه در دنیا علما،حکماء و روحانیون به خواص جواهرات اعتقاد داشته و به آن عمل میکنند.



انتخاب جواهر یا سنگ:برای انتخاب جواهر دو راه وجود دارد یکی اینکه ببینیم چه روزی از هفته بدنیا آمده ایم به فرض اگر ما در روز یکشنبه بدنیا آمده باشیم،روز یکشنبه به ستاره ی شمس تعلق دارد و ما باید ببینیم چه سنگهایی متعلق به شمس و موافق اوست از آنها استفاده کرده و آنهایی که موافق با او نباشد از آن استفاده نکنیم.و طریق دوم این است که ببینیم در چه تاریخی و در چه برجی به دنیا آمده ایم.


بروج و جواهر:  ترتیب(ماه- سنگ- شماره- ستاره- روز- رنگ ستاره)                                                         
1.حمل- مرجان و حجرالدم-13 - مریخ – سه شنبه- سرخ
2.ثور- الماس- 14- زهره- جمعه- آبی                                           
3.جوزا- زمرد- 17- عطارد- چهارشنبه- زرد مایل به سرخ
4.سرطان- مروارید و حجرالقمر- 18- قمر- دوشنبه- سفید و آبی آسمانی
5.اسد- یاقوت رمانی و لعل بدخشان- 19- شمس- یکشنبه- نارنجی
6.سنبله- لاجورد و کارکیتک و زرقون- 2- عطارد- چهارشنبه- زرد سیر
7.میزان- (دودهیا) و زبرجد و گربه چشم- 3- زهره- جمعه- صورتی و آبی
8.عقرب- مرجان وعقیق سرخ- 4- مریخ- سه شنبه- قرمز پورنگ
9.قوس- یاقوت اصغر- 7- مشتری- پنجشنبه- ارغوانی
10.جدی- زرقون و پلک- 8- زحل- شنبه- آبی
11.دلو- عقیق یمنی و یاقوت کبود- 9- زحل- شنبه- سیاه
12.حوت- سنگ یشب و لاجورد- 12- مشتری- پنجشنبه- بادمجانی و سبز


اقسام سنگ ها و جواهرات:
1.درجه اول     2.درجه دوم     3.درجه سوم
سنگها و جواهرات درجه ی اول:9عدد هستند شامل:1.الماس 2.یاقوت 3.نیلم(یاقوت کبود) 4.زمرد 5.یاقوت اصغر(پکهراج) 6.مروارید 7.مرجان 8.گربه چشم(لهسنیا) 9.زرقون
سنگها و جواهرات درجه ی دوم:35عدد هستند شامل:1.زبرجد 2.اکوامرئین 3.لعل رمانی 4.کارندم 5.کرنج 6.کارکیتک 7.الیگزیندرائیت 8.پلک 9.فیروزه 10.عقیق 11.کالسدونی 12.رود راکهه 13.سنگ سلیمانی 14.سنگ یشم 15.دودهیا یا اوپل 16.سنگ ستاره 17.امیتهست 18.حجرالدم 19.یهیکهم 20.سنگ موچه 21.ترمری 22.کهربا 23.حجرلقمر 24.حجرالشمس 25.سنگ سیم 26.پریدت 27.اولی وائین 28.میلی کائیت 29.سنگ سیماق 30.لیبری دور 31.روچک 32.اوتپل 33.گنده شیشه 34.سیس 35.نیلارنگ
سنگها و جواهرات درجه ی سوم 83 عدد هستن شامل:1.لاجورد 2.بلور 3.بسد 4.حجرالاحمر 5.حجرالاشفاء 6.حجرالاشائف 7.حجرالفریقی 8.حجرالبرقی 9.حجر البهاری 10.حجر البقر 11.حجر البار 12.حجر البرام 13.حجر البوهری 14.حجر الحبه 15.حجر النور 16.حجر الیهود 17.حجرت الحوت 18.حجر الخطلاطیف 19.حجر النار 20.حجر الارمنی21.پارس 22.لالتری 23.لیلی 24.ترشادا 25.سینلا 26.دهوئیلا 27.نرم 28.سیندوریا 29.کهیلا یا جامونیا 30.تامترا 31.سنگ گوری 32.کادونت 33.رامنی 34.پیتنک بوجهاوا 35.سنگ رات 36. سنگلی 37.الیمانی 38.حجر الحیار 39.تیلیا  40.بیروج 41.مرگوج 42.حدید 43.سنگ دهری 44.داهن فرنگ 45.سنگ مرمر 46.سوهن مکهی 47.پائی زهر 48.زهر مهره 49.سنگ قدرت 50.کسوتی 51.گویا 52.سنکهیا 53.دری نجف 54.سنگ جراحت 55.دارچینی 56.سنگ مکنزی 57.لودهیا 58.سنگ بالنسی 59.حباس 60.سفری 61.آبری 62.چتی 63.پاتهری 64.سنگ لاس 65.سنگ سیبار 66.چارمانی 67.دانتلا 68.پن گهن 69.رتک یا رتوا 70.گوندری 71.مریم 72.اجوا 73.دمتری 74.ملیا 75.هالن 76.اوپل 77.سنگ جر 78.کهارا 79.کنسلا 80.مغناطیس 81.عقیق کلهار 82.سنگ سیاه  83.سنگ سرمه 

 |+| نوشته شده در  89/01/31ساعت 22:48  توسط sam  | 
دريونان مدرن، دوحلقه مورد استفاده قرارمي گرفت، حلقه طلايي براي داماد ونقره براي عروس كه به نشانه يگانگي وبرابري مبادله مي شد ولي درواقع ارزش بيش ترحلقه مردان نشان دهنده برتري موقعيت آنها بود. دردوره اي نيزحلقه آهني مرسوم بود! كه به نشانه تعهد براي نامزد(عروس) فرستاده مي شد. اين حلقه آهني به عنوان نماد دوام وپايداري پيمان ازدواج ساخته مي شد. ازنظرشكلي نيزيك حلقه ساده هميشه تنها شكل حلقه ازدواج نبوده وگاهي اشكال مختلفي روي آن تراشيده وكنده كاري شده مثل يك كليد براي نشان دادن اقتدارخانگي زن.
اين مقاله ابتدا درسال 1986 به چاپ رسيد وبارها درمجلات گوناگون ودرسال هاي اخيرتجديد چاپ شده است. درگذشته رسمي بوده كه داماد حلقه اي را درانگشت نامزد خود مي كرده، اما مشخص وقطعي نيست كه اين رسم ازچه زماني آغازشده است. استفاده ازحلقه هم دردوره ازدواج وهم دردوره نامزدي تاريخچه اي بسيارطولاني دارد. براي مثال دريونان مدرن، دو حلقه مورد استفاده قرارمي گرفت، حلقه طلايي براي داماد ونقره براي عروس كه به نشانه يگانگي وبرابري مبادله مي شد ولي درواقع ارزش بيش ترحلقه مردان نشان دهنده برتري موقعيت آنها بود. درميان يهوديان قديمي انتخاب عروس همواره به وسيله بزرگ ترها ووالدين انجام مي شد وسپس اين انتخاب با انجام عقد وپيمان زناشويي كه همراه با هدايايي بود، تثبيت مي شد. به نظرمي رسد اين هدايا منشا هديه دادن حلقه ازدواج باشد. درانجيل اشاره اي به حلقه نامزدي نشده، اما درپيدايش به حلقه به عنوان نماد وفاداري ودوستي اشاره شده است. عقيده اي نيزوجود دارد كه دردوره حضرت موسي(علیه السلام) حلقه ازدواج وجود نداشته، اما به نظرمي رسد دردوره هاي بعد رواج يافته است.
دردوره اي نيزحلقه آهني مرسوم بودكه به نشانه تعهد براي نامزد(عروس) فرستاده مي شد. اين حلقه آهني به عنوان نماد دوام وپايداري پيمان ازدواج ساخته مي شد. البته دردوره هاي قبل حلقه هايي ازجنس برنج ومس نيزديده شده است. ازنظر شكلي نيزيك حلقه ساده هميشه تنها شكل حلقه ازدواج نبوده وگاهي اشكال مختلفي روي آن تراشيده وكنده كاري شده مثل يك كليد براي نشان دادن اقتدارخانگي زن. درقرن هاي15 و16 ايتاليايي ها ازحلقه ازدواج استفاده مي كردند كه عمدتا ازجنس نقره بوده وبا ميناي سياه مينا كاري مي شد. اروپاييان قرون وسطي نيزازالماس براي حلقه ازدواج استفاده مي كردند وقدرت آن را حافظ پيمان ازدواج مي دانستند. دهقانان ايرلندي نيزبراين عقيده بودند كه ازدواج بدون حلقه اي ازجنس طلا، قانوني ومشروع نيست!
دراركني (منطقه اي دراسكاتلند) دوميدان بزرگ به احترام! ماه وخورشيد وجود داشت. قرن ها پيش اگردوشيزه اي قصد ازدواج داشت به گردش دورسنگي مي پرداخت كه به نام ماه نامگذاري شده بود وپسرنيزبه دورحلقه خورشيد مي گشت؛ سپس هردودرمحل سنگي كه به نام آدين (خداي خدايان) نامگذاري شده بود به يكديگرملحق شده ودست هاي آنها درمحل حلقه زناشويي كه سوراخي در سنگ بود، به يكديگر مي رسيد وآنها به اين وسيله وفاداري وتعهد نسبت به يكديگررا اعلام كرده و زن وشوهرمي شدند. مراسم طلاق البته بسيارساده تربود، به گونه اي كه زن وشوهرمي توانستند با يكديگروارد كليسا شده و سپس هريك ازدري متفاوت بيرون بروند. درميان انگلونورمان ها حلقه درانگشت مياني دست راست قرارمي گرفت، اما دراواخر قرن17 اين رسم تغييركرد. كويكرها يعني اعضاي كليسايThe Society of Friends حلقه ازدواج را به عنوان بقاياي برتري مشركان وكافران رد كردند واكنون نيزبرخي پيوريتن ها سعي مي كنند به همان دليل، چنين رسمي را منسوخ كنند. گرچه حلقه براي ازدواج دركليساي انگلستان كاملاضروري بود، اما جنس آن اهميتي نداشت. درايسلند كه نامزدي وازدواج هردو به وسيله پول پذيرفته مي شد، حلقه كم ترضروري به نظرمي رسيد چرا كه انتظارمي رفت دخترهداياي خود را نقدي دريافت كند. با اين حال حلقه دراين كشورنيزاستفاده مي شد، اما به سختي حلقه انگشت نام مي گرفت چرا كه به اشكال مختلف ازاستخوان، سنگ، كهرباي سياه، طلاونقره ساخته مي شد وگاهي اوقات به حدي پهن بود كه اجازه نمي داد دست ازآن عبوركند. درمراسم نامزدي داماد چهارانگشت وكف دست خود را ازاين حلقه عبورمي داد وبا اين روش مي توانست دست عروس خود را بگيرد.

حلقه وانگشتان رسم زده

انداختن حلقه درانگشت چهارم دست چپ براساس اين اعتقاد قديمي صورت مي گيرد كه رگ اين انگشت به طورمستقيم به قلب مي رسد. البته اين واقعيت هم وجود دارد كه فلزكم استقامت تردرانگشت ودستي كه كم ترازدست وانگشتان ديگراستفاده مي شود، كم تردچار صدمه وآسيب مي شود. گفته مي شود كه حلقه درميان انگلونورمانها دردست راست انداخته مي شد و بعدها به دست چپ تغييركرد يعني همان دستي كه ازنظررتبه پايين تراست. همچنين عده اي معتقدند اين انگشت به دليل اين رسم قديمي برديگر انگشت ها مرجح شده كه انگشت اول(شست) را به نام پدر، انگشت دوم به نام پسروانگشت سوم را به نام روح القدس نامگذاري كرده اند. بنابراين داماد پس ازاين كه اين سه انگشت را نام برد وازآنها گذشت حلقه را به دست عروس مي اندازد. قديمي ترين گزارش ازتبادل حلقه ازدواج ازمصرباستان به دست آمده كه مربوط به4800سال پيش است. براي رومي ها پذيرش حلقه ازجانب بانوي جوان پذيرش نوعي محدوديت بود وپذيرش اين قانون كه دخترديگرآزاد نيست. اكنون نيز حلقه وپذيرش آن بخشي ازمراسم مذهبي دركليساست. اكثرمردم اكنون حلقه ازدواج را دردست چپ خود مي اندازند. گرچه برخي زنان اروپايي دردست راست هم ازآن استفاده مي كنند. دراسكانديناوي هم رسمي است كه برخي از زنان ازسه حلقه استفاده مي كنند. يكي براي نامزدي، يكي براي ازدواج وديگري براي مادري. عروس هاي يهودي نيزحلقه ازدواج را درانگشت سبابه مي اندازند، انگشتي كه با آن طبق آنچه درتورات خوانده اند به اين كتاب اشاره مي كنند.

آيا مردان ازحلقه ازدواج استفاده مي كنند؟

استفاده مردان ازحلقه نسبتا جديد است. تا ميانه قرن 20بيشترزنان بودند كه حلقه دردست مي كردند كه شايد يادآورروزهايي بود كه زنان جزئي ازاملاك ودارايي هاي همسربودند. بعد ازجنگ جهاني دوم، بسياري ازمردان با جدايي هاي طولاني مدت از همسران خود مواجه شدند وازآن زمان آنها نيزشروع به استفاده ازحلقه به عنوان نشانه اي ازتاهل خود كردند يعني آنچه موجب مي شود همواره به ياد همسران خود باشند.

نظر دین اسلام:

دین مبین اسلام فقط استفاده مردان از طلا را منع کرده است و الا صرف استفاده از حلقه اشکالی ندارد مخصوصا که برای استفاده آقایان از حلقه از جنس نقره با نگین هایی از جنس عقیق یا فیروزه و... تاکید زیادی شده و در دین مبین اسلام برای دست کردن آنها ثواب هم ذکر شده است .ولی برای خانمها منعی از استفاده حلقه طلا و دیگر جواهرات در دین مبین اسلام نشده است .
 |+| نوشته شده در  89/01/31ساعت 16:32  توسط sam  | 
نگاه‌ ايرانيان ‌به ‌طلا ‌نگاهي ‌‌است كه طلا را پشتوانه زندگي مي‌دانند
دنياي پر رمز و راز جواهرات
فكرش را بكنيد به يك مهماني دعوت شده‌ايد كه همه فاميل و كلي از افرادي كه با آنها رودربايستي داريد در آن حضور دارند. بعد از كلي فكر و برو بيا و پاساژ گردي بالاخره لباس مورد نظرتان را پيدا مي‌كنيد. ديگر همه چيز براي حضور در يك مهماني رسمي و مجلل آماده است. تنها يك مساله مي‌ماند؛ اين‌كه چه نوع سرويس جواهراتي به گردن و گوشتان بياويزيد يا دستتان كنيد كه برازنده شأن شما و مجلس باشد.

انتخاب جواهرات هميشه يكي از مسائل مورد نظر خانم‌ها در بدو دعوت به مهماني بوده و هست. فرقي نمي‌كند كه يك مهماني مجلل باشد يا يك جشن تولد ساده. آنچه اهميت دارد تناسب سرويس طلا و جواهرات با رنگ لباس و مد آن است كه البته منحصر به زمان حال نيست و از زمان‌هاي دور به عنوان يكي از تمايلات فرعي بشر مطرح بوده است. گرايش به زيبايي و زيباترشدن در وجود هر آدمي‌نهفته است. چه زن و چه مرد هر دو مي‌كوشند با هر وسيله آرايشي و زينتي خود را به شكل و شمايلي زيباتر دربياورند. با اين‌كه بيشتر طرفداران به وسايل زينتي را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند ولي هزاران سال پيش اين مردها بودند كه به خودشان گردنبند آويزان مي‌كردند، دستبند مي‌بستند و موهايشان را با برگ درختان زينت مي‌دادند. در قرون وسطي نيز سنگ‌هاي صاف و صيقل شده و نسبتاً روشن را از وسط سوراخ مي‌كردند و با طناب گردنبند مي‌ساختند. استفاده از جواهرات در اين دوران به معناي تراشيدن سنگ‌هاي گرانبها و آويزان كردن آنها در گوشه لباس، كمربند و غلاف شمشير جنگاوران بود. با شروع رنسانس در قرن چهاردهم و كشف راه‌هاي دريايي و سرزمين‌هاي جديد در آمريكا و پيدايش طلا استفاده از گردنبند و گوشواره و سنجاق لباس ميان افراد طبقه اشراف رايج شد. ابتدايي‌ترين سنجاق سينه كه امروز در موزه ويكتوريا و آلبرت لندن قرار دارد، صفحه دايره‌اي شكلي است كه به وسيله يك سوزن در مركز آن، روي لباس و شنل نصب مي‌شد. در قرن شانزدهم طراحي جواهرات به صورت آنچه امروز مي‌شناسيم و با طراحي يك دستبند به صورت زنجير كلفت آغاز شد. زنجير ساعت و حلقه نيز براي نخستين بار در فرانسه و در قرن هفدهم ساخته شد. سنجاق‌ها مرواريد كاري شدند و از هنر ويتراي (نقاشي روي شيشه) براي ساختن گردنبند استفاده شد. قرن 19 قرن ظهور سنگ مشكي در صنعت طلا و جواهر بود. استفاده از آلياژهاي مختلف در زيورآلات را هم آلماني‌ها با ساخت بندساعت از جنس پلاتين در طراحي جواهرات مد كردند. بيشترين اشكالي كه آن زمان در طراحي زيورآلات استفاده مي‌شد عبارت بودند از گل، خوشه گندم، پروانه و خورشيد كه هركدام به عنوان يك سمبل شناخته مي‌شدند. سنجاق سينه به شكل گل كه با شيشه‌هايي به رنگ نارنجي تزيين شده باشد، نماد باروري و پاكي است كه دوشيزگان در مهماني‌ها بر لباس‌هايشان نصب مي‌كردند.

كارتيه، طراح و جواهرساز فرانسوي در سال‌ 1925 انگشتري ساخت كه از 3 حلقه باريك از طلاي زرد، قرمز و سفيد تشكيل شده بود و ديري نپاييد كه به يكي از پرطرفدارترين و محبوب‌ترين مدل حلقه‌ها بين زوج‌ها تبديل شد. ساخت گوشواره‌هاي بلند و دنباله‌دار هم محصول همين قرن است.

و اما امروز

در قرن بيست و يكم و آن هم سال 2010 كمتر تبليغي براي طلا و جواهرات ديده مي‌شود و افراد بيشتر گرايش به خريد زيورآلاتي دارند كه از جنس نقره، تيتانيوم، نيكل، استيل و سنگ‌هاي زينتي ساخته شده باشند. اين كه چرا طلاي زرد علي‌رغم داشتن زيبايي و درخشش و پشتوانه مالي و سرمايه‌اي، كمتر مورد توجه جوان‌ها قرار دارد و به آن اهميتي نمي‌دهند را بايد در رسوخ فرهنگ شرقي‌ بويژه مردمان چين، تايلند و هند جستجو كرد. استفاده از گردنبندهايي با مدال‌هايي چون ك‍ژدم و اژدها اكنون ميان جوانان كشورهاي شرق آسيا به يكي از اجزاي لاينفك مد بدل شده است و البته اين درحالي است كه علي‌رغم باور آنها به نيكويي اين اشكال، هيچ اشاره‌اي به مثبت و خير بودن اين فرم‌ها در فرهنگ ايراني نشده است. از نمونه‌هاي آن مي‌توان به اژدها اشاره كرد كه در فرهنگ‌هاي مختلف، معاني متفاوت دارد. اژدها در فرهنگ چيني‌ها، آورنده آب و باران لقب دارد در صورتي‌كه در فرهنگ ايران باستان، به‌عنوان حيواني با روحيه اهريمني و ويرانكاري شناخته شده است. ك‍ژدم نيز در فرهنگ چين آفريننده نور و روشنايي است ولي در فرهنگ ايران به عنوان نماد مرگ، ويرانگري و مصيبت نام گرفته است.

مد جواهرات در ايران

طلا ميان ايرانيان همواره به عنوان منبعي براي پس‌انداز مطرح بوده و هست و شايد بتوان گفت ايرانيان نگاهي انگليسي به طلا دارند. به طور كلي در دنيا 2ديدگاه متفاوت درباره طلا وجود دارد. اولين ديدگاه مربوط به انگليسي‌هاست كه طلا را مهم‌ترين پشتوانه در زندگي مي‌دانند و طلاي خوب را با عيار آن مي‌سنجند و ديدگاه بعدي مربوط به ايتاليايي‌هاست كه بيش از آن‌كه به بعد مادي آن توجه كنند، فرم و زيبايي آن را مورد توجه قرار مي‌دهند. ايرانيان نيز با گذشت سال‌ها حالتي ميانه‌رو پيدا كرده‌اند و علاوه بر نگاه ارزشي، به جنبه‌هاي زيبايي‌شناسانه آن نيز اهميت مي‌دهند. اكنون با گذشت سال‌ها از حضور طلاي سفيد در بازار جواهرات، اين فلز همچنان در صدر فلزهاي محبوب قرار دارد. به گفته محمد كشتي آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا، طلاي سفيد سال‌هاست در بيشتر كشورهاي دنيا حرف اول را مي‌زند و افراد تنها در صورتي تمايل به استفاده از طلاي زرد از خود نشان مي‌دهند كه با پلاتين تركيب شده باشد. وي با گرانقدر شمردن برليان و ياقوت در ميان سنگ‌هاي به كاررفته در جواهرات گفت: بعد از برليان، ياقوت و زمرد در رديف گرانبهاترين سنگ‌ها به شمار مي‌روند كه در جواهرات استفاده مي‌شود. كشتي‌آراي 4 عامل را در تعيين قيمت سنگ‌ها مهم عنوان كرد و گفت: رنگ، وزن، تراش و ميزان ناخالصي4 عامل مهم و تعيين‌كننده در سنجش قيمت سنگ‌ها هستند كه در زمان خريد و فروش آنها مورد آزمايش قرار مي‌گيرند. اين كارشناس جواهرات همچنين درخصوص تغيير مد در جواهرآلات گفت: با گسترش استفاده از رسانه‌هايي چون اينترنت و ماهواره، تغيير مد جواهرات در ايران نيز همگام با ديگر كشورها صورت مي‌گيرد به طوري كه استفاده از گردنبند يا گوشواره به عنوان تنها زيورآلات روزانه تغييري است كه امروزه همراه با ديگر نقاط جهان در كشور ما نيز اعمال شده است.

نكته:
طلاي سفيد سال‌هاست در بيشتر كشورهاي دنيا حرف اول را مي‌زند و افراد تنها در صورتي تمايل به استفاده از طلاي زرد از خود نشان مي‌دهند كه با پلاتين تركيب شده باشد

امير حسين دلبري، طراح جواهرات نيز با بيان اين‌كه ايرانيان بسته به نوع منطقه زيستي و جغرافياي خود از جواهرات متفاوتي برخوردارند، گفت: در ايران باستان هركدام از قبايل و اقوام ايراني بسته به وي‍‍ژگي زيستي و محيط جغرافيايي خود مدل خاصي از زيورآلات را براي خود تهيه مي‌كردند. به گفته وي، مشخصه اصلي جواهرات در منطقه تركمن صحرا، صداي شرشره و آويزهاي آن است كه به صداي پر زدن غاز شباهت دارد. وي همچنين با اشاره به جعبه‌هاي كوچكي كه تركمن‌ها براي محافظت و حمايت نيروهاي معنوي به گردن مي‌انداختند، گفت: با ورود اسلام به ايران جواهرات كاربردي مذهبي هم پيدا كردند و حتي بعدها حالت تعويذ و نمادي براي نجات از اهريمن و نيروهاي شيطاني به خود گرفتند. به گفته وي استفاده از انگشترهاي نقره با سنگ عقيق و فيروزه را كه امروز بيشترين كاربرد در ميان مردم ناحيه خراسان دارد بايد حاصل اين تفكر دانست. وي كه سبك جديدي را در طراحي جواهرات با نام طراحي مدرنيسم ايراني پايه‌گذاري كرده است. دليل افزايش خريد بدليجاتي كه از كشورهايي مثل تايلند وارد مي‌شوند را تنوع زياد و هزينه كم آنها دانست و در پاسخ به اين پرسش كه چرا در ايران با وجود ذخاير عظيم سنگ‌هاي زينتي و همچنين استعداد و خلاقيت هنرمندان در طراحي‌هاي ناب، همچنان شاهد واردات زيورآلات از ديگر كشورها هستيم، گفت: اگر چنين زيورآلات وارداتي در ايران ساخته شوند از ميزان اجرت ساخت و قيمت بالاتري برخوردار خواهند بود و به همين دليل استفاده‌كنندگان از اين زيورآلات كه بيشتر جوان‌ها هستند، ترجيح مي‌دهند نوع وارداتي آن را كه قدرت خريدشان را نيز بالا مي‌برد، انتخاب كنند. به گفته دلبري تا وقتي به جواهرات به عنوان يك صنعت ديده نشود و طراحان طلا و جواهرات صنفي مخصوص به خود نداشته باشند كه از كپي غيرقانوني طرح‌هايشان جلوگيري شود و آنقدر مجال ظهور داشته باشند كه بتوانند طرح‌هايشان را با قيمت كمتر در اختيار سازنده قرار دهند، اين وضعيت به همين منوال ادامه خواهد داشت.

 |+| نوشته شده در  89/01/31ساعت 16:30  توسط sam  | 
تاریخچه سنگهای قیمتی
تاریخچه سنگهای قیمتی






مقدمه

تاریخ استفاده از زیورها و سنگ های قیمتی به اندازه تاریخ پیدایش بشر قدمت دارد. انسان های نخستین هنگامل که از زیورها و سنگ های رنگین استفاده می کردند در این فکر نبودند که با این وسیله بر زیبایی خود بیافزایند. از همان ابتدا آدمیان پس از شکار جانوران و استفاده از گوشت و پوست آنها ، دندان ها ، ناخن ها و پره های این حیوانات را نگه داشته به گردن و بازوانشان می آیختند و چنین تصور می کردند که بدین وسیله بر نیرومندی و چالاکی خود در شکار جانوران می افزایند و قدرت بیشتری را کسب می کنند. این تصورات و اعتقاد به جنبه های سحری و جادویی زیورها در واقع عوامل فردی و محرک های شخصی برای استفاده از این قبییل اشیاء بود. اما تنها این علت نبود و تفاخر نیز به آن اضافه شد. زیرا هر فرد شکارچی با آویختن دندان ها و چنگال های حیواناتی که شکار کرده بود نه تنها احساس نیرومندی می کرد بلکه بدین وسیله احترام و تحسین همگان را نیز به خود جلب می کرد.

سیر تکاملی

استفاده از زیورهایی چون صرف ها و سنگ های زیبا و رنگین از سوی زنان نیز جدا از اعتقادات جادویی و. پزشکی که داشتند سبب برانگیختن تحسین و. جلب توجه مردان می شد. به همین علت اگر زنی یا مردی کمتر از زیورها و نشانه ها استفاده می کرد پست تر و کم اهمیت تر از دیگران به نظر می رسید. بسیار پیش از آنکه بشر وسایلی آماده کند و یا مهارتی کسب نماید تا بتواند سنگ های سخت را تراش داده و حک کند ، به علت بعضی اعتقادات و افکار مرموز که نسبت به تاثیرات مخفی سنگ های رنگین داشت ، آنها را مورد سایش و مصرف قرار داده بود.
زیورهای بشر ابتدایی طبعا از اشیا و مواد ریز و کوچکی ساخته می شد که می توانست به سهولت به رشته کشیده شود از گردنبندها و دست بندهایی که از مواد کم دوام و فاسد شدنی می توان از دانه ها و تخم های درخشان گیاهان ، پرهای پرندگان نام برد که امروزه اثری از آنها باقی نمانده است. اما اثار یافت شده گوش ماهی ها ، صدف ها ، قطعات استخوان ها دندان ها و چنگال های جانوران که سوراخ شده است تا به رشته کشیده شوند ، همگی بر این حقیقت گواهند که استفاده از جواهرات و زینت آلات از دوران های بسیار دور که دست تاریخ بدان می رسد. متداول بوده است. هنگامی که باستان شناسان ضمن کاوش در غار مسدازیل اولین لایه عصر نو سنگی را کشف کردند که مقدار فراوانی از دندان های گوزن های نو را که سوراخ شده بود یافتند که با رشته هایی از پی حیوانات یا الیاف درخت مو به هم متصل می شده است.
گر چه اثری از آن رشته ها باقی نمانده اما طرز قرار گرفتن دندانها و نظم و ترتیب آنها به شکل گردن بند بوده است. بسیاری از گوش ماهی ها ، چنگال ها و ناخن های حیوانات که در کورهای ما قبل از تاریخ پیدا شده ، علائم و اشارت سحر آمیزی را القا می نمایند و این تصور را ایجاد می کنند که مردمان عصر سنگ نیز مانند مردمان هزاران سال بعد زندگی می کرده اند و اشیا زینتی خود را به دو منظور تزیین و تعویض استفاده نموده اند. بدین ترتیب به مرور زمان در میان مردمان عهد باستان ، در بیشتر نقاط جهان ، اساطیر و اعتقادات پیچیده و مرموزی بوجود آمده بود که در آن مذهب ، سحر و طبابت با هم ارتباط نزدیک داشت و به همین سبب کاهن و جادوگر و طبیب نیز یک شخص بود و همه اعمال آنان نیز ارتباط مستقیم با موضوع جواهرات و سنگ عمر رنگین و شفاف داشت ، زیرا در تشریفات مربوط به رابطه بشر و قوای مافوق طبیعت ، سنگ عمر قیمتی و نیمه قیمتی مقام شامخی داشتند و حلقه های انگشتری ، گردن بندها ، گواشواره ها مخصوص ، مهره ها ، منجوق ها ، بازوبندها و خلخال ها بخصوص زمانی که با نقوش سحر آمیز حکاکی می شد ، مورد تقاضا و توجه مردمان آن زمان بود و بکار بردن این قبیل زینت ها برای مردم از هر صنف و طبقه یک عادت عمومی شده بود. بدیت ترتیب گوهرها و سنگ ها با توجه به نوع مشخصات و رنگ هایشان و افسانه های سحر آمیزی که بدان نسبت داده می شد ، دارای قوای مافوق طبیعت بودند. از جمله اعتقادات این بود که عقیق انسان را در برابر گزیدن رتیل و برق زدگی محافظت می کند. پشم سبز می توانست باران بباراند و هر کسی سنگ لاجورد و با خود داشت از حمله و نیش مار مصون می ماند.
سرانجامتحت تاثیر ساختمان پیچیده اجتماعات بشری و عوامل فردی و روانی و اجتماعی و حس رقابت و اعتقاد به جنبه های جادویی و پزشکی زیورها و گوهرها و مهره ها استفاده از زینت آلاتی چون گوشواره ها و خلخال ها که با رنگین ها و سنگ های قیمتی گرانبها و نیمه قیمتی تزئین می گردیدند شدت اهمیت فراوانی یافته ،با تبدل کالا و بازرگانی ، رواج و توسعه جهانی یافت. چنانکه رفته رفته به کار گرفتن این قبیل اشیا تجملی و زینتی ، جزو عادات و رسوم عمومی جوامع بشری گردیده است.
گر چه امروزه با وجود پیشرفت دانش و روشن شدن اندیشه ها هنوز هم جنبه های جادویی و سحری زیورها و گوهرها فراموش نگردیده و یادگاری هایی از خرافات دوران های اولیه توام با پندارهای جدیدتر ، ذهن بسیاری از مردم جهان را به خود مشغول می دارد اما باید پذیرفت که اکنون بخش هایی از گوهرشناسی جنبه علمی به خود گرفته و گوهر تراشی و ساختن زیورهای گوناگون نیز جزو رشته های هنری به شمار می رود و چون استفاده از زیورها با غرایز فطری انسان ها ارتباط دارد نمی توان از آن چشم پوشید.
در ایران نیز از همان آغاز تاریخ ، استفاده از زیورها معمول بوده است. آبادانی کشور،ثروتمند بودن، علاقه مندی مردم این سرزمین به زندگانی پر تجمل و با شکوه توام با زیبایی پسندی همراه گوهرها و زیورها را مورد توجه به آنها قرار داده است. کتاب شاهنامه فردوسی پر از نام گوهرها و زیورهای گوناگون است که نیاکان ما انها را شناخته و بکار می برده اند. پیدایش شاهنشاهی های بزرگ و نیرومند و تشکیل دربارهای با شکوه و ثروتمند در طول تاریخ ایران ، باعث گرد آمدن گوهرهای گرانیها و نایاب در گنجینه های ایران گردیده و گوهرشناسی و گوهر تراشی و گوهرنشانی همواره در این سرزمین رواج داشته و مورد توجه خاص مردم بوده است. نگاهی به نام گوهرنامه هایی که در سده های گوناگون به نام شاهان و نامداران ایران نوشته و تالیف گردیده است و نمونه ها و آثار فراوان و سنگ های قیمتی که در موزه ها نگهداری می شود بهترین گواه این توجه و علاقه است. هنوز هم مردم ایران از هر طبقه و ضعف علاقه خومد را به زیورها و گوهرها از دست نداده و هر یک به فراخور وسیله ای زینتی چون انگشتری و امثال آن را مورد استفاده قرار می دهند. به طوری که هنوز یکی از ضروریات مراسم زناشو.یی در ایران ، تهیه گوهرهای قیمتی است ، حتی اگر تنها یک حلقه باشد. هر چند هم اکنون به خاطر مسائل اقتصادی - اجتماعی تمایل به خرید گوهر کم تر شده و بیشتر به طلا روی آورده شده است. 


 
 |+| نوشته شده در  89/01/31ساعت 16:26  توسط sam  | 
بوميان ، قرن‌ ها پيش ، طبيعت را به خود حلقه‌ آويز مي‌کردند . آنها معتقـد بودند طبيعت ، تمام قدرت جادويي خود را در گل و برگ و چوب و سنگ ذخيره کرده و آنهايـي که حلقه‌اي از گل يا نخ يا سنگ به دور گردن و کمر خود مي‌آويزند ، قدرت طبيعت را به بهاي رواج زيبايي مي‌خرند . تاريخ بشريـت از تاريخ زيورآلات جدا نيست . گرايش بـه زيبايي و زيباتـر شدن هميشـه در همه جا وجود داشته. با ظهور اولين مدسازان ماقبل تاريخ ( نخستين انسان‌هايي که به لحاظ آناتوميک مي‌توان آنها را انسان مدرن ناميـد ) قدرت‌هاي جادويي و نمادين زيورآلات به سراپاي تاريخ بشريـت آويخته شد .

حالا هم برخي از مردم با اين باور که ارواح شرور از خانه و خانواده‌شان دور مي‌شود ، نماد دلفين يا اسب تک‌شاخ را روي سنگ مي‌تراشند و بر سر در خانه‌شان نصب مي‌کنند . بـرخي مسيحيان براي دفع ارواح بد و خبيث، دوري از گناه ، حمايت در برابر انواع خطرها و دشمني و نجات‌ زن باردار حين زايمان، شمايل مسيح و حواريون را از طلا و کهربا مي‌سازند و روي ميز دعا مي‌گذارند .

• مردها پيشگام‌ بودند
گرچه امـروز اغلب طرفداران وسايل زينتي را خانم‌ها تشکيل مي‌دهـنـد ولي هزاران سال پـيـش ، مردها بـودنـد که براي اوليـن بار با برگ درختان ، موهايشان را زيـنـت ‌دادند . 3 هزار سال پيش از ميلاد مسيح ، هنـرمنـدان سرزمين فـراعـنـه اولين کساني بـودنـد که طلا را کشف کردنـد و چـون چکش‌خور خوبي داشت ، از آن براي فراعنه تاج و گردن‌ بند ساختند .

1400 سال پيش از ميلاد مسيح، در يونان باستان ، مرواريدهاي زيبا به شکل‌ گل و صدف و پروانه تراش خورد. هزار و 100 سال بعد ، يعني دقيقا 300 سال پيش از تولد مسيح ، يونانيان دست به ساخت زيورآلات چند رنگ زدند و در اين ميان از زمـرد ، عقيق سرخ ، لعل کبـود و مرواريد استفاده کردند. آنها سنگ‌هاي رنگي ، شيشه و مينا را هم در کارهاي خود به کار بردند .

طلاي معـروف ايتاليا 8 سال پيش از تولد مسيح به بازار آمد و از آن پس ، آوازه‌ي زيبايي آن طلاها سراسر جهان را پر کرد. در قرن 13 ميلادي، استفاده از جواهرات در اروپاي باستان متداول شد و مي‌شد بـه وفـور لباس‌هاي اشرافي مملو از جواهرات را بـر تـن زنان ديد . اين در حالي بـود که در فرانسه، به تن داشتنِ کمربند زينتي و جواهرات براي شهروندان ، ممنوع بـود . با شروع رنسانس در قـرن 14 و کشف راه‌هاي دريايـي و سرزميـن‌هاي جديـد در آمريکا و استخراج طلا ، استفاده از گردن‌بند و گوشواره و سنجاق لباس در طبقه اشراف رايج شد. در اين عصر، زيورآلات بـراي مراسم مذهبي استفاده مي‌شد و فقط تاجران قـدرت خريـد آن را داشتند . اما کم‌کم جواهرات هم مانند تمام چيزهاي ديگر فراگير و همگاني شد.طراحي جواهرات به صورت آن‌چه امروز مي‌شناسيم، از قرن 16 آغاز شد . تمام زيورآلاتي که براي اوليـن بار در ايتاليا و فـرانسه ساختـه شده هم‌ اکنـون در مـوزه هنـر لنـدن و لوور پـاريـس نگهداري مي‌شود.

• جواهرات رمانتيک
در قرن 17 براي اولين بار حلقـه ، انـگشتـر و زنـجيـر ساعت در فـرانسه ساختـه شد . همـزمان با انقلاب صنعتي در سال 1789 طراحي ، ساخت و فروش جواهرات ممنوع شد و در حدود 3 سال بعد مجددا رواج پيـدا کرد . آغاز شکوفايي جواهرات در اروپا را بايد قرن 19 دانست . وقتي ويکتوريا در سال 1837 ملکه‌ي انگلستان شد، جواهرات بيشتر حالتي رمانتيک يا ناسيوناليستي داشتند. با به ‌سلطنت ‌رسيـدن ملکه ويکتوريـا ، آمريکايي‌ها و انگليسي‌ها هم دست بـه ساخت جـواهـرات زدند.

• گول‌زنک‌هاي پرخريدار
ايتاليايي‌ها خريداران اصلي سنگ‌هاي گرانبها و مرواريدهاي اصلي شرقي بوده‌اند. تجار ايتاليايي، جواهرات را بـه قيـمـت نازل از شرق مي‌خريـدنـد و بـه‌ گزاف بـه اروپاييان مي‌فـروخـتـنـد . در ميـان جواهرات، مرواريدهاي سفيد هند و ايران ارزش بالايي داشت . ونيزي‌ها کم‌کم براي آن‌ که فروش و سودشان را بالاتر ببرند به فکر افتادند که سنگ‌هاي مصنوعي شبيه مرواريد بسازند و بـه قيمت پايـيـن‌تـر بـه مردم عادي بـفـروشنـد و سرانجام 1300 سال پـيـش ، با مخلوط کردن پـودر شيشه سفيد، سفيده تخم‌مرغ و ماده لزج حلزون ، مرواريد مصنوعي ساختند .

• جواهرات مردگان
جواهـرات مردگان با فـوت شاهـزاده آلبرت باب شد . جـواهـرات مـرده ، شامل تمامي سنگ‌هاي گرانبهاي مشکي مي‌شد که به صورت تاج روي سر مرده قرار مي‌دادند . اطرافيان آنها تا ماه‌ها از هيچ جواهري استفاده نمي‌کردند .

• فانـتـزي ‌تـرها
 از سال 1960 بـه بـعـد ، طراحان جواهرات تصميم گرفتـنـد از روش ‌ها و طرح هاي سنتي کمي فاصله بگيـرنـد و فانـتـزي‌ تـر بـشونـد . اوليـن کسانـي که مشتـاقـانه بـه سمـت ايـن جواهرات رفتند ، بازيگـران بنام هاليوود بودند که باعث شدند ايـن سبک از جواهر سازي در تمامي جهان رونـق پـيـدا کنـد . امروز هم مي‌توانيـد انواع و اقسام اين جواهرات فانتزي را که مخلوطي از طلاي زرد (طلا+ آلياژ برنز)، طلاي سفيد (طلا+ آلياژ نقره) و انواع سنگ‌هاي قيمتي است، بيابيد
 |+| نوشته شده در  89/01/31ساعت 16:22  توسط sam  | 
 
  بالا  





Powered by WebGozar